نمای خارجی ساختمان

نمای خارجی ساختمان


به منظر بیرونی یک سازه یا ساختمان نما گفته می شود. نما مهم ترین بخش در طراحی یک ساختمان به شمار می رود چرا که چارچوب کلی یک سازه را مشخص می کند. در ادامه مطلب، همه آنچه که لازم است درباره نمای خارجی یک ساختمان بدانید، در اینجا گردآوری شده است.

کلمه نما (به انگلیسی: facade) در اصل از کلمه ایتالیایی "facciata" گرفته شده است و به عنوان نمای بیرونی یا تمام نمای خارجی یک ساختمان تعریف شده است. این اصطلاح غالباً برای اشاره به چهره اصلی یا جلویی یك خانه به كار می رود. در کنار سقف، یکی از مهمترین عناصر یک ساختمان به شمار می‌رود، زیرا به عنوان سد اصلی در برابر عناصر موجود در هوای خارجی عمل می کند که از آسیب رسیدن به سلامتی سازه جلوگیری می کند. برخی از این عناصر مانند باران، برف، باد، یخبندان، خورشید و غیره می باشد.

به همین دلیل ، انتخاب یک سیستم نمای مناسب جهت محافظت در برابر این خطرات و در عین حال کمک به دستیابی به مصرف کمتر انرژی، کاهش هزینه های نگهداری و بهبود آسایش برای ساکنان بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه انواع مختلف نما یا دیوارهای بیرونی را که امروزه در معماری استفاده می شود، و همچنین ویژگی های هر یک از آنها را توضیح می دهیم.


نمای سبک

نوعی نما است که به ساختار مقاوم یک ساختمان پیوند داده می شود، اما جزو بخش اصلی آن به شمار نمی رود. از آن جا که نمای سبک به پایداری ساختمان کمکی نمی کند، طراحی آن ملزم است به پشتیبانی از بارهایی است که فشار را روی اجزای آن قرار می دهند.

از جمله موادی که معمولاً برای روکش فلزی مورد استفاده قرار می گیرد شامل شیشه و فلز است. برای نمای سبک وزن دو نوع ساخت وجود دارد: دیوار نازک و نمای پانل.

با یک دیوار نازک، نما به طور مداوم در اطراف چارچوب سازه می رود، در حالی که یک نمای پانلی، چارچوب نما را قطع می کند.

برخی از مزایای خاص سیستم نمای سبک، سهولت نصب و میزان نوردهی بالا به داخل ساختمان می باشد. در مقایسه با انواع دیگر نمای خارجی ساختمان، نمای سبک وزن عایق و حرارت کمتری را فراهم می کند و در دراز مدت هزینه های نگهداری بالاتری دارند.

این نوع نما عمدتاً در ساختمان های اداری متوسط و مرتفع نصب می شود.

نمای سنگین

همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع نما تمایل دارد از مصالح ساختمانی با وزن قابل توجهی ساخته شود. برای اینکه یک نمای سنگین در نظر گرفته شود، متوسط وزن از جمله عناصر جامد و توخالی باید بالای 100 کیلوگرم در هر متر مربع باشد.

در این طبقه انواع مختلفی از نما را می‌یابیم که بسته به نیاز عایق بندی حرارتی، ممکن است دارای باربر یا خود پشتیبانی باشد و ممکن است محفظه هوا نداشته باشد.

پیش ساخته

این نوع نما عمدتاً از ماژول های از پیش ساخته شده تشکیل شده است که به یکدیگر وصل می شوند یا در محل، مونتاژ می گردند. اجزای این نماها به صورت صنعتی در دستگاه های بسیار مکانیزه تولید می شوند که اغلب، این پانل ها از جنس چوبی یا بتونی می باشند.

مهمترین مزیت این نوع نما، سرعت و سهولت در نصب و همچنین هزینه کمتری نسبت به سایر سیستم ها دارد. از جمله مضرات آن، گزینه های طراحی محدودتر بوده و برای کارایی آن حداقل حجم کار لازم است.

نماهای پیش ساخته معمولاً در کارخانه های صنعتی و مراکز خرید بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

سنتی

این طبقه بندی شامل نماهایی است که از مصالح ساختمانی سنتی مانند آجر، سنگ، چوب،  سرامیک، رندر و غیره استفاده می شود.

مزایای این دسته نما آن است که ساخت آنها پیچیده تر است، سریع نصب شده و هزینه کمتری دارند.

از سوی دیگر، به دلیل آن که نماهای کلاسیک دارای محفظه هوا یا عایق کاری نیستند، گرما و عایق صدای کمتری را تأمین می کنند که این به معنای عدم صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد.

سیستم های ETI

سیستم های ETI (عایق حرارتی خارجی) شامل نصب صفحات مواد عایق در اطراف ساختمان هستند که توسط ملات محافظت و به دیوار پشتیبان چسبانده می شوند. در نهایت با روکشی فلزی که متناسب با زیبایی شناسی دارایی ساختمان پوشش داده می شود.

مواد متداول در زمینه عایق کاری یک سیستم ETI عبارتند از: پلی استایرن (EPS)، پلی استایرن اکسترود شده (XPS)، پلی استایرن بسط یافته گرافیتی (EPS-G) و پشم معدنی (MW).

از آنجا که سیستم ETI دارای لایه عایق است، باعث کاهش پل های حرارتی و خطر تراکم می شود. بنابراین گزینه ای است که سطح خوبی از بازدهی را نسبت به قیمتی که دارد، فراهم می آورد، زیرا هیچ مازاد هزینه ای از یک سیستم چارچوبی حاصل نمی شود.


روکش فلزی

روکش فلزی یا سیستم نما با تهویه مطبوع از یک دیوار باربر، یک لایه عایق و مواد روکش فلزی ساخته شده است که با استفاده از یک سازه پشتی، به ساختمان ثابت می شود.

تفاوت اصلی بین این و سیستم ETI در این است که بین دیواره باربر و مواد روکش فلزی حفره هوا وجود دارد. اگرچه نصب این سیستم پرهزینه تر و پیچیده تر است، اما بیشتر اوقات گزینه ای مقرون به صرفه است زیرا شکاف هوا مسئولیت بسیاری از مزایای روکش فلزی بارانی را دارد.

"اثر دودکشی" که در داخل حفره هوا رخ می دهد، بدین معنی است که هوای گرم بالا می رود و از بالای قسمت نما بیرون می رود. در ماه های تابستانی، این پدیده یعنی همرفت طبیعی که به معنای تجدید هوا است، از گرمای بیش از حد جلوگیری می کند. از طرف دیگر در زمستان هوا به اندازه کافی گرم نمی شود و در داخل خانه باقی می ماند. در نتیجه گرما نمی گریزد و این باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.



منبع: cupapizarras